“[…] è cosa nota che la fama di molti predecessori è spesso causa di errori in molti successori.”
da prologo di Destructio
Averroè, nome con cui nell'Europa medievale era conosciuto Abū al-Walīd Muḥammad ibn Aḥmad Ibn Rushd , latinizzato come Aven Roshd e infine come Averrhoës o Averroës , è stato un filosofo, medico, matematico, giudice e giurisperito berbero, considerato, insieme al suo precursore Avicenna, il più influente filosofo musulmano del Medioevo. Wikipedia
“[…] è cosa nota che la fama di molti predecessori è spesso causa di errori in molti successori.”
da prologo di Destructio
da Philosophie und Theologie, Monaco, 1875, p. 7
Origine: Citato in Battista Mondin, Storia della metafisica, Volume 2°, ESD.
da Philosophie und Theologie, Monaco, 1875
da Commentarium magnum in Aristotelis, "De Anima III"
citato in Giuseppe Fumagalli, Chi l'ha detto?, Hoepli, 1921, p. 491-492
Attribuite
“Muoia l'anima mia della morte dei filosofi.”
citato in Giuseppe Fumagalli, Chi l'ha detto?, Hoepli, 1921, p. 491
Attribuite
Origine: Citato in Henry Corbin, Storia della filosofia islamica, Adelphi, p. 250. ISBN 88-459-0141-6
“I filosofi credono che le leggi religiose siano necessariamente arti politiche.”
Origine: Citato in AA.VV., Il libro della filosofia, traduzione di Daniele Ballarini e Anna Carbone, Gribaudo, 2018, p. 83. ISBN 9788858014165
“This is one of the most intricate problems of religion.”
Part 3: Of Fate And Predestination; Opening sentence
On the Harmony of Religions and Philosophy
Contesto: This is one of the most intricate problems of religion. For if you look into the traditional arguments () about this problem you will find them contradictory; such also being the case with arguments of reason. The contradiction in the arguments of the first kind is found in the Qur'an and the Hadith.
Part 1: The Creation of the Universe; Opening sentence
On the Harmony of Religions and Philosophy
Attributed to Averroes in Voices of Islam: Voices of change (2007) by Vincent J. Cornell, p. 35
“Knowledge is the conformity of the object and the intellect.”
Attributed to Averroes, in: John Bartlett (1968) Familiar Qutations. p. 155
FM 44 as cited in: Oliver Leaman (2002) An Introduction to Classical Islamic Philosophy, p. 179
The Decisive Treatise
Averroes, Ralph Lerner (1974) Averroes On Plato's Republic. p. xxiv
On the Harmony of Religions and Philosophy
The Decisive Treatise
Origine: Jon McGinnis, David C. Reisman (2007) Classical Arabic Philosophy: An Anthology of Sources. p. 310
Part 2: The Advent of the Prophets; Opening sentence
On the Harmony of Religions and Philosophy
Introduction
The Decisive Treatise
As cited in "Being and Language in Averroes' “Tahafut At-Tahafut” (2003) by Massimo Campanini
Ch 2. 44
The Decisive Treatise
Averroës, Charles Edwin Butterworth (1977) Averroës' Three Short Commentaries on Aristotle's "Topics,". p. 92
On the Harmony of Religions and Philosophy
Ch 1.9
The Decisive Treatise
Pat 5: The Day of Judgment; Opening sentence
On the Harmony of Religions and Philosophy
Part 4: Divine Justice and Injustice; Opening sentence
On the Harmony of Religions and Philosophy