Frasi di Julian Jaynes

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Julian Jaynes

Data di nascita: 27. Febbraio 1920
Data di morte: 21. Novembre 1997

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Julian Jaynes è stato uno psicologo statunitense.

Molto noto è un suo libro, Il crollo della mente bicamerale e l'origine della coscienza , nel quale egli affermò che i popoli primitivi non erano consapevoli nella moderna accezione del termine e che la mutazione del modo di pensare umano sarebbe avvenuta nello spazio di alcuni secoli tremila anni or sono.

Frasi Julian Jaynes

„Questa [thumos] è la parola ipostatica di gran lunga più comune e importante dell'intero poema [l'Iliade]. Essa ha una frequenza tre volte maggiore rispetto a qualsiasi altra. In origine, nella fase oggettiva, doveva significare semplicemente un'attività percepita esteriormente, e non aveva nessuna connotazione interiore. Questo uso miceneo è documentato spesso nell' Iliade, specialmete nelle scene di battaglia, dove un guerriero che colpisce con la lancia nel posto giusto fa cessare il thumos o attività di un altro.
La seconda fase o fase interna, come abbiamo visto nell'ira di Achille, si presenta in una situazione di stress nuova, durante il periodo del crollo della mente bicamerale, quando la soglia di stress che si richiedeva per l'evocazione di voci allucinatorie era più elevata. Il thumos si riferisce allora a un insieme di sensazioni interne in risposta a crisi esterne. [... ] insieme di sensazioni interne che precedeva un'attività particolarmente violenta in una situazione critica. Presentandosi in modo ricorrente, il tipo di sensazione comincia ad appropriarsi del vocabolo che in precedenza designava l'attività stessa. Da questo momento in poi è il thumos a conferire forza a un gueriero in battaglia, ecc. Tutti i riferimenti al thumos come sensazione interna nell' Iliade sono in accordo con questa interpretazione.
Ora, l'importante transizione alla terza fase, quella soggettiva, è già iniziata nell' Iliade stessa, benché non ancora in modo molto appariscente. La percepiamo nella metafora inespressa del thumos come qualcosa di simile a un recipiente: in vari passi menos o vigore è «infuso» nel thumos di qualcuno (XVII, 451; XXII, 312). Il thumos viene anche paragonato implicitamente a una persona: non è Aiace che è ansioso di combattere ma il suo thumos (XIII, 73), né è Enea a rallegrarsi ma il suo thumos (XIII, 494; si veda anche XIV, 156). Se non è un dio, è il thumos a «spingere» più spesso un uomo a un'azione. E come se esso fosse un'altra persona, un uomo può parlare al suo thumos (XI, 403) e può udire ciò che questo ha da dirgli (VII, 68) o sentire la sua risposta come quella di un dio (IX, 702).
Tutte queste metafore sono estremamente importanti. Dire che le sensazioni interne di grandi mutamenti circolatori e muscolari sono una cosa in cui si può infondere forza, significa generare uno «spazio» immaginato, qui collocato sempre nel petto, che è l'antecedente dello spazio mentale della coscienza contemporanea. E confrontare la funzione di tale sensazione con quella di un'altra persona o anche con i meno frequenti interventi degli dèi significa iniziare quei processi metaforici che in seguito diventeranno l'analogo «io».“

— Julian Jaynes
pp. 314-316

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„The Trojan War was directed by hallucinations.“

— Julian Jaynes
Context: The Trojan War was directed by hallucinations. And the soldiers who were so directed were not at all like us. They were noble automatons who knew not what they did. Book I, Chapter 3, p. 75

„Poetry began with the bicameral mind.“

— Julian Jaynes
Context: I shall state my thesis plain. The first poets were gods. Poetry began with the bicameral mind. Book III, Chapter 3, p. 361

„It is something of a lovely surprise that the irregular conjugation of our most nondescript verb is thus a record of a time when man had no independent word for 'existence' and could only say that something 'grows' or that it “breathes.”“

— Julian Jaynes
Context: It is not always obvious that metaphor has played this all-important function. But this is because the concrete metaphiers become hidden in phonemic change, leaving the words to exist on their own. Even such an unmetaphorical-sounding word as the verb 'to be' was generated from a metaphor. It comes from the Sanskrit bhu, “to grow, or make grow,” while the English forms 'am' and 'is' have evolved from the same root as the Sanskrit asmi, “to breathe.” It is something of a lovely surprise that the irregular conjugation of our most nondescript verb is thus a record of a time when man had no independent word for 'existence' and could only say that something 'grows' or that it “breathes.” Book I, Chapter 2, p. 51

„There is a complete lack of reference to business profits or loss in any of the cuneiform tablets that have been so far translated.“

— Julian Jaynes
Context: Such trade was not, however, a true market. There were no prices under the pressures of supply and demand, no buying and selling, and no money. It was trade in the sense of equivalences established by divine decree. There is a complete lack of reference to business profits or loss in any of the cuneiform tablets that have been so far translated. Book II, Chapter 3, p. 210 (See also: Karl Polanyi)

„And in this development lies the origin of civilization.“

— Julian Jaynes
Context: The bicameral mind with its controlling gods was evolved as a final stage of the evolution of language. And in this development lies the origin of civilization. Book I, Chapter 6, p. 126

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„Consciousness come after language!“

— Julian Jaynes
Context: For if consciousness is based on language, then it follows that it is of much more recent origin than has been heretofore supposed. Consciousness come after language! The implications of such a position are extremely serious. Book I, Chapter 2, p. 66

„Our sense of justice depends on our sense of time.“

— Julian Jaynes
Context: Our sense of justice depends on our sense of time. Justice is a phenomenon only of consciousness, because time spread out in a spatial succession is its very essence. Book II, Chapter 5, p. 280

„Behavior now must be changed from within the new consciousness rather than from Mosaic laws carving behavior from without.“

— Julian Jaynes
Context: Behavior now must be changed from within the new consciousness rather than from Mosaic laws carving behavior from without. Sin and desire are now within conscious desire and conscious contrition, rather than in the external behaviors of the decalogue and the penances of temple sacrifice and community punishment. The divine kingdom to be regained is psychological not physical. It is metaphorical not literal. It is "within" not in extenso. Book III, Chapter 1, p. 318

„In a sense, we have become our own gods.“

— Julian Jaynes
Context: And when it is suggested that the inward feelings of power or inward monitions or losses of judgement are the germs out of which the divine machinery developed, I return that truth is just the reverse, that the presence of voices which had to be obeyed were the absolute prerequisite to the conscious stage of mind in which it is the self that is responsible and can debate within itself, can order and direct, and that the creation of such a self is the product of culture. In a sense, we have become our own gods. Book I, Chapter 3, p. 79

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„Reading in the third millennium B.C. may therefore have been a matter of hearing the cuneiform,“

— Julian Jaynes
Context: Reading in the third millennium B. C. may therefore have been a matter of hearing the cuneiform, that is, hallucinating the speech from looking at its picture symbols, rather than visual reading of syllables in our sense. Book II, Chapter 2, p. 182

„Subjective conscious mind is an analog of what is called the real world.“

— Julian Jaynes
Context: Subjective conscious mind is an analog of what is called the real world. It is built up with a vocabulary or lexical field whose terms are all metaphors or analogs of behavior in the physical world. Its reality is of the same order as mathematics. It allows us to shortcut behavioral processes and arrive at more adequate decisions. Like mathematics, it is an operator rather than a thing or repository. And it is intimately bound up with volition and decision. Book I, Chapter 2, p. 55

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