Frasi di Matthew Arnold

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Matthew Arnold

Data di nascita: 24. Dicembre 1822
Data di morte: 15. Aprile 1888

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Matthew Arnold è stato un poeta e critico letterario britannico, ed educatore.

Era figlio di Thomas Arnold, famoso rettore della Rugby School, e fratello di Tom Arnold, docente di letteratura e di William Delafield Arnold, scrittore e funzionario coloniale.

Nel periodo 1847-51 lavorò come segretario di Lord Landsdowne, poi fu ispettore scolastico, viaggiando spesso per visitare scuole inglesi e non, e per vedere come fossero organizzate e come migliorarne l'insegnamento .

Nel 1851 sposò Fanny Lucy Wightman con la quale ebbe sei figli, di cui solo tre gli sopravvissero.

Nel 1857 fu eletto Professor of Poetry dell'Università di Oxford, dove fu il primo a usare l'inglese anziché il latino durante le proprie conferenze. Venne confermato nel mandato successivo .

Come critico letterario, si distinse per il tentativo di reinserire l'individuo all'interno della società e il letterato nell'ambito della tradizione.

A partire dalle Lives of the Poets di Samuel Johnson, per cui fece una scelta e una prefazione importante, anche dove non fosse d'accordo con lui, Arnold fornì con generosità e intelligenza tutta una serie di valutazioni ed espressioni alla critica letteraria del suo tempo. Promuovendo una cultura europea comune, accusò la cultura inglese di essere provinciale, principalmente con gli "Essays and Criticism" , che furono apprezzati da diversi lettori soprattutto dopo la sua morte .

Alcuni suoi scritti, per lo più pubblicati su giornali come "Cornhill" e "Fortnightly Review" e solo dopo raccolti in volumi, si occuparono anche dei problemi sociali e religiosi, come nel caso di Culture and Anarchy , nel quale l'autore assegnò alla cultura il compito di infrangere gli steccati che separavano le varie classi sociali, con un fondo di ottimismo a proposito dello sviluppo dell'umanità in quanto organismo.

In saggi successivi, come Literature and Dogma e God and the Bible , Arnold identificò la poesia come un possibile sostituto sia della religione sia della metafisica.

Una delle sue formule critiche più fortunate fu quella di evidenziare l'amalgama di coscienza morale ebraica e intelligenza ellenistica che stanno alla base della cultura occidentale, essendo religione e poesia, ovvero "cuore e immaginazione" le due matrici della "moralità toccata da emozione" ovvero la poesia quale mezzo di trasmissione dell'esperienza spirituale.

Il suo magistero critico, con maggiore o minore fedeltà, ha collaborato a creare il punto di vista generale sulla funzione della cultura in critici come Lionel Trilling, Northrop Frye o Harold Bloom, o per le pagine critiche di Oscar Wilde, George Santayana e di T.S. Eliot, tra tutti forse il debitore più grato.

La sua produzione poetica, da qualcuno ritenuta tra le più importanti del periodo vittoriano inglese, fu caratterizzata da opere di ampio respiro, quali Tristram and Iseult , le tragedie Empedocles on Etna e Merope e da composizioni brevi come il sonetto Shakespeare , The Forsaken Merman .

Famosa è la sua poesia Dover Beach , sulla cittadina inglese che era porto verso la Francia e l'Europa.

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Frasi Matthew Arnold

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„Dispersi per il vasto deserto delle acque
Noi mortali viviamo a milioni in solitudine.“

—  Matthew Arnold
da To Marguerite, in Returning a Volume of the Letters of Ortis (1852), stanza 1

„Silent — the best are silent now.“

—  Matthew Arnold
Context: But — if you cannot give us ease — Last of the race of them who grieve Here leave us to die out with these Last of the people who believe! Silent, while years engrave the brow; Silent — the best are silent now. Achilles ponders in his tent, The kings of modern thought are dumb, Silent they are though not content, And wait to see the future come. They have the grief men had of yore, But they contend and cry no more.

„Ah! do not we, wanderer! await it too?“

—  Matthew Arnold
Context: Thou waitest for the spark from heaven! and we, Light half-believers of our casual creeds, Who never deeply felt, nor clearly will’d, Whose insight never has borne fruit in deeds, Whose vague resolves never have been fulfill’d; For whom each year we see Breeds new beginnings, disappointments new; Who hesitate and falter life away, And lose to-morrow the ground won to-day— Ah! do not we, wanderer! await it too? St. 18

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„Forgive me, masters of the mind!
At whose behest I long ago
So much unlearnt, so much resign'd —
I come not here to be your foe!“

—  Matthew Arnold
Context: Forgive me, masters of the mind! At whose behest I long ago So much unlearnt, so much resign'd — I come not here to be your foe! I seek these anchorites, not in ruth, To curse and to deny your truth; Not as their friend, or child, I speak! But as, on some far northern strand, Thinking of his own Gods, a Greek In pity and mournful awe might stand Before some fallen Runic stone — For both were faiths, and both are gone.

„Now the wild white horses play,
Champ and chafe and toss in the spray.“

—  Matthew Arnold
Context: Come, dear children, let us away; Down and away below. Now my brothers call from the bay; Now the great winds shoreward blow; Now the salt tides seaward flow; Now the wild white horses play, Champ and chafe and toss in the spray. Children dear, let us away. This way, this way! St. 1

„Not till the hours of light return
All we have built do we discern.“

—  Matthew Arnold
Context: With aching hands and bleeding feet We dig and heap, lay stone on stone; We bear the burden and the heat Of the long day and wish’t were done. Not till the hours of light return All we have built do we discern. "Morality" (1852), lines 7-12

„Culture looks beyond machinery, culture hates hatred; culture has one great passion, the passion for sweetness and light.“

—  Matthew Arnold
Context: The pursuit of perfection, then, is the pursuit of sweetness and light. He who works for sweetness and light, works to make reason and the will of God prevail. He who works for machinery, he who works for hatred, works only for confusion. Culture looks beyond machinery, culture hates hatred; culture has one great passion, the passion for sweetness and light. Ch. I, Sweetness and Light

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„We cannot kindle when we will
The fire that in the heart resides“

—  Matthew Arnold
Context: We cannot kindle when we will The fire that in the heart resides, The spirit bloweth and is still, In mystery our soul abides; — But tasks, in hours of insight willed, Can be through hours of gloom fulfilled. "Morality" (1852), st. 1

„The heart less bounding at emotion new,
And hope, once crush’d, less quick to spring again.“

—  Matthew Arnold
Context: Yes, thou art gone! and round me too the night In ever-nearing circle weaves her shade. I see her veil draw soft across the day, I feel her slowly chilling breath invade The cheek grown thin, the brown hair sprent with grey; I feel her finger light Laid pausefully upon life’s headlong train; — The foot less prompt to meet the morning dew, The heart less bounding at emotion new, And hope, once crush’d, less quick to spring again. St. 14

„We, in some unknown Power's employ,
Move on a rigorous line“

—  Matthew Arnold
Context: We, in some unknown Power's employ, Move on a rigorous line; Can neither, when we will, enjoy, Nor, when we will, resign. "Stanzas in Memory of the Author of "Obermann"" (1852), st. 34

„It is not in my nature, some of my critics would rather say, not in my power, to dispute on behalf of any opinion, even my own, very obstinately.“

—  Matthew Arnold
Context: It is not in my nature, some of my critics would rather say, not in my power, to dispute on behalf of any opinion, even my own, very obstinately. To try and approach truth on one side after another, not to strive or cry, nor to persist in pressing forward, on any one side, with violence and self-will, — it is only thus, it seems to me, that mortals may hope to gain any vision of the mysterious Goddess, whom we shall never see except in outline, but only thus even in outline. He who will do nothing but fight impetuously towards her on his own, one, favourite, particular line, is inevitably destined to run his head into the folds of the black robe in which she is wrapped. Preface to the Second Edition (1869)

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