Frasi di Henri Poincaré

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Henri Poincaré

Data di nascita: 29. Aprile 1854
Data di morte: 17. Luglio 1912
Altri nomi:Анри Пуанкаре

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Jules Henri Poincaré è stato un matematico, un fisico teorico e un filosofo naturale francese. Poincaré viene considerato un enciclopedico e in matematica l'ultimo universalista, dal momento che eccelse in tutti i campi della disciplina nota ai suoi giorni.

Come matematico e fisico, diede molti contributi originali alla matematica pura, alla matematica applicata, alla fisica matematica e alla meccanica celeste. A lui si deve la formulazione della congettura di Poincaré, uno dei più famosi problemi in matematica. Nelle sue ricerche sul problema dei tre corpi, Poincaré fu la prima persona a scoprire un sistema caotico deterministico, ponendo in tal modo le basi della moderna teoria del caos. Viene inoltre considerato uno dei fondatori della topologia.

Poincaré introdusse il moderno principio di relatività e fu il primo a presentare le trasformazioni di Lorentz nella loro moderna forma simmetrica. Poincaré completò le trasformazioni concernenti la velocità relativistica e le trascrisse in una lettera a Lorentz nel 1905. Ottenne così la perfetta invarianza delle equazioni di Maxwell, un passo importante nella formulazione della teoria della relatività ristretta.

Il gruppo di Poincaré usato in fisica e matematica deve a lui il suo nome.

Frasi Henri Poincaré

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„Supponiamo, ad esempio, un mondo rinchiuso un una grande sfera e soggetto alle seguenti leggi:
1) la temperatura non è uniforme;
2) è massima al centro, diminuisce man mano che ci si allontana da esso, per ridursi allo Zero Assoluto quando si raggiunge la superficie della sfera che racchiude questo mondo.
Preciso meglio la legge secondo cui la temperatura varia. Sia R il raggio della sfera limite: sia r la distanza fra il punto considerato e il centro di tale sfera. La temperatura assoluta sarà proporzionale a R2 - r2. Suppongo ancora che, in questo mondo, tutti i copri abbiano lo stesso coefficiente di dilatazione, in modo tale che la lunghezza di un qualunque regolo sia proporzionale alla sua temperatura assoluta. Supporrò infine che un oggetto, trasportato da un punto all'altro, essendo diversa la sua temperatura, si ponga immediatamente in equilibrio calorifico con il suo nuovo ambiente. In queste ipotesi, nulla è contraddittorio o inimmaginabile. Un oggetto mobile diverrà allora sempre più piccolo nella misura in cui ci si avvicinerà alla sfera limite. Osserviamo innanzitutto che, se questo mondo è limitato sul piano della nostra abituale geometria, apparirà come infinito ai suoi abitanti. Se essi volessero avvicinarsi alla sfera limite, si raffredderebbero e diverrebbero sempre più piccoli. I loro passi sarebbero sempre più brevi, al punto che essi non potrebbero mai raggiungere la sfera limite. [... ] Farò ancora un'altra ipotesi. Supporrò che la luce attraversi mezzi diversamente rifrangenti e in modo tale che l'indice di rifrazione sia inversamente proporzionale a R2 - r2. E' facile constatare che, in queste condizioni, i raggi luminosi non sarebbero rettilinei, ma circolari. [... ] Se fondassero una geometria, essa non sarebbe come la nostra, e cioè uno studio dei movimenti dei solidi invariabili. Sarebbe [... ] la geometria non euclidea. Così, individui come noi, la cui educazione si realizzasse in un mondo simile, non avrebbero la nostra stessa geometria.“

— Henri Poincaré
pp. 73-ss.

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„In this domain of arithmetic,.. the mathematical infinite already plays a preponderant rôle, and without it there would be no science, because there would be nothing general.“

— Henri Poincaré
Context: This procedure is the demonstration by recurrence. We first establish a theorem for n = 1; then we show that if it is true of n - 1, it is true of n, and thence conclude that it is true for all the whole numbers... Here then we have the mathematical reasoning par excellence, and we must examine it more closely. ... The essential characteristic of reasoning by recurrence is that it contains, condensed, so to speak, in a single formula, an infinity of syllogisms. ... to arrive at the smallest theorem [we] can not dispense with the aid of reasoning by recurrence, for this is an instrument which enables us to pass from the finite to the infinite. This instrument is always useful, for, allowing us to overleap at a bound as many stages as we wish, it spares us verifications, long, irksome and monotonous, which would quickly become impracticable. But it becomes indispensable as soon as we aim at the general theorem... In this domain of arithmetic,.. the mathematical infinite already plays a preponderant rôle, and without it there would be no science, because there would be nothing general.<!--pp.10-12 Ch. I. (1905) Tr. George Bruce Halstead

„All that is not thought is pure nothingness“

— Henri Poincaré
Context: All that is not thought is pure nothingness; since we can think only thought and all the words we use to speak of things can express only thoughts, to say there is something other than thought, is therefore an affirmation which can have no meaning. And yet—strange contradiction for those who believe in time—geologic history shows us that life is only a short episode between two eternities of death, and that, even in this episode, conscious thought has lasted and will last only a moment. Thought is only a gleam in the midst of a long night. But it is this gleam which is everything.<!--p.142 Ch. 11: Science and Reality

„When shall we say two forces are equal?“

— Henri Poincaré
Context: What is mass? According to Newton, it is the product of the volume by the density. According to Thomson and Tait, it would be better to say that density is the quotient of the mass by the volume. What is force? It, is replies Lagrange, that which moves or tends to move a body. It is, Kirchhoff will say, the product of the mass by the acceleration. But then, why not say the mass is the quotient of the force by the acceleration? These difficulties are inextricable. When we say force is the cause of motion, we talk metaphysics, and this definition, if one were content with it, would be absolutely sterile. For a definition to be of any use, it must teach us to measure force; moreover that suffices; it is not at all necessary that it teach us what force is in itself, nor whether it is the cause or the effect of motion. We must therefore first define the equality of two forces. When shall we say two forces are equal? It is, we are told, when, applied to the same mass, they impress upon it the same acceleration, or when, opposed directly one to the other, they produce equilibrium. This definition is only a sham. A force applied to a body can not be uncoupled to hook it up to another body, as one uncouples a locomotive to attach it to another train. It is therefore impossible to know what acceleration such a force, applied to such a body, would impress upon such an other body, if it were applied to it. It is impossible to know how two forces which are not directly opposed would act, if they were directly opposed. We are... obliged in the definition of the equality of the two forces to bring in the principle of the equality of action and reaction; on this account, this principle must no longer be regarded as an experimental law, but as a definition.<!--pp.73-74 Ch. VI: The Classical Mechanics (1905) [https://books.google.com/books?id=5nQSAAAAYAAJ Tr.] George Bruce Halstead

„What has taught us to know the true profound analogies, those the eyes do not see but reason divines?
It is the mathematical spirit, which disdains matter to cling only to pure form.“

— Henri Poincaré
Context: All laws are... deduced from experiment; but to enunciate them, a special language is needful... ordinary language is too poor... This... is one reason why the physicist can not do without mathematics; it furnishes him the only language he can speak. And a well-made language is no indifferent thing; ... the analyst, who pursues a purely esthetic aim, helps create, just by that, a language more fit to satisfy the physicist. ... law springs from experiment, but not immediately. Experiment is individual, the law deduced from it is general; experiment is only approximate, the law is precise... In a word, to get the law from experiment, it is necessary to generalize... But how generalize?... in this choice what shall guide us? It can only be analogy.... What has taught us to know the true profound analogies, those the eyes do not see but reason divines? It is the mathematical spirit, which disdains matter to cling only to pure form.<!--pp.76-77 Ch. 5: Analysis and Physics

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