“La vita è l'origine non rappresentabile della rappresentazione.”
Origine: Da La scrittura e la differenza, traduzione di G. Pozzi, Einaudi, Torino, 1990, p. 301.
Jacques Derrida, nato Jackie Élie Derrida , è stato un filosofo, saggista, accademico ed epistemologo francese.
Professore prima all'École Normale Supérieure, co-fondatore del Collège International de Philosophie e poi, fino alla morte, directeur d'études presso l'École des Hautes Études en Sciences Sociales di Parigi, il suo nome è legato al concetto di decostruzione, che ebbe una forte influenza sul pensiero della seconda metà del Novecento, in ambiti disciplinari molto diversi dalla filosofia, come la linguistica, la critica letteraria, la teoria politica, la giurisprudenza, gli studi religiosi, la teoria dei media, l'antropologia, gli studi culturali, l'architettura , gli studi postcoloniali, gli studi di genere e la psicoanalisi. La sua opera, che ebbe una diffusione globale, in particolare negli Stati Uniti e in Sud America, è solitamente associata al cosiddetto post-strutturalismo francese o al postmodernismo, benché Derrida non si sia mai riconosciuto in queste denominazioni.
Influenzato dalla fenomenologia di Edmund Husserl e dall'ontologia fondamentale di Martin Heidegger, il suo pensiero si concentrò inizialmente sui problemi epistemologici della filosofia francese degli anni sessanta, riguardanti lo statuto delle scienze umane, il contributo della psicoanalisi e della linguistica e il superamento dell'umanesimo. In seguito, a partire dagli anni ottanta e novanta, l'interrogazione di Derrida si rivolse a temi di carattere etico e politico, fra cui il cosmopolitismo, la natura della democrazia, i diritti umani e animali, l'idea di Europa e la crisi della sovranità. I suoi interventi lo resero una delle voci pubbliche più note nel panorama intellettuale europeo, al punto da essere più volte indicato come possibile vincitore del Premio Nobel per la Letteratura.
Il suo pensiero, esposto in uno stile difficile per via di un complesso lavoro sul linguaggio filosofico, è stato spesso oggetto di controversie, forti polemiche e talvolta netti rifiuti, soprattutto nel mondo della filosofia analitica anglosassone.
Wikipedia
“La vita è l'origine non rappresentabile della rappresentazione.”
Origine: Da La scrittura e la differenza, traduzione di G. Pozzi, Einaudi, Torino, 1990, p. 301.
Origine: Da Spettri di Marx, p. 131.
Origine: Da Decostruire il terrorismo, in G. Borradori, Filosofia del terrore. Dialoghi con Jurgen Habermas e Jacques Derrida, Laterza, Roma-Bari, 2003, p. 137.
Origine: Da L'animale che dunque sono, p. 89 http://books.google.it/books?id=ELVYE31dgKMC&pg=PA89.
“Sono vegetariano nell'anima.”
Attribuite
Origine: Citato in David Wood, Come non mangiare. Decostruzione e umanismo, in Jackie D. (rivista Animot. L'altra filosofia, n. 1, anno 1, giugno 2014), Graphe.it edizioni, p. 141 http://books.google.it/books?id=9STcAwAAQBAJ&pg=PA141: "Si dice che Derrida, durante la conferenza di Cerisy nell'estate del 1993, abbia affermato: «sono vegetariano nell'anima»."
Origine: Da Della grammatologia, Jaca Book, Milano, 1969, p. 219.
o almeno delle nuove figure di forze sociali per le quali credo siano in effetti necessari nuovi concetti, e dunque – forse – anche dei nuovi nomi
Origine: Da Marx & Sons, Mimesis, Milano, 2008, p. 269.
“L'animale ci guarda e noi siamo nudi davanti a lui. E pensare comincia forse proprio da qui.”
Origine: Da L'animale che dunque sono, p. 68 http://books.google.it/books?id=ELVYE31dgKMC&pg=PA68.
“Siamo tutti mediatori, traduttori.”
Origine: Citato in AA.VV., Il libro della filosofia, traduzione di Daniele Ballarini e Anna Carbone, Gribaudo, 2018, p. 310. ISBN 9788858014165
“Non cedo mai alla tentazione di essere difficile per fare il difficile.”
Origine: Citato in AA.VV., Il libro della filosofia, traduzione di Daniele Ballarini e Anna Carbone, Gribaudo, 2018, p. 313. ISBN 9788858014165
Wear and Tears (tableu of a ageless world)
Specters of Marx (1993)
Contesto: The time is out of joint. The world is going badly. It is worn but its wear no longer counts. Old age or youth-one no longer counts in that way. The world has more than one age. We lack the measure of the measure. We no longer realize the wear, we no longer take account of it as of a single age in the progress of history. Neither maturation, nor crisis, nor even agony. Something else. What is happening is happening to age itself, it strikes a blow at the teleological order of history. What is coming, in which the untimely appears, is happening to time but it does not happen in time. Contretemps. The time is out of joint. Theatrical speech, Hamlet's speech before the theater of the world, of history, and of politics. The age is off its hinges. Everything, beginning with time, seems out of kilter, unjust, dis-adjusted. The world is going very badly, it wears as it grows, as the Painter also says at the beginning of Timon of Athens (which is Marx's play, is it not). For, this time, it is a painter's speech, as if he were speaking of a spectacle or before a tableau: "How goes the world?-It wears, sir, as it grows.
“I speak only one language, and it is not my own.”
Origine: Monolingualism of the Other: or, The Prosthesis of Origin
Wear and Tears (tableu of a ageless world)
Specters of Marx (1993)
“No differeance without alterity, no alterity without singularity, no singularity without here-now.”
Injunctions of Marx, p,31
Specters of Marx (1993)
Wear and Tears (tableu of a ageless world)
Specters of Marx (1993)
Contesto: The time is out of joint. The world is going badly. It is worn but its wear no longer counts. Old age or youth-one no longer counts in that way. The world has more than one age. We lack the measure of the measure. We no longer realize the wear, we no longer take account of it as of a single age in the progress of history. Neither maturation, nor crisis, nor even agony. Something else. What is happening is happening to age itself, it strikes a blow at the teleological order of history. What is coming, in which the untimely appears, is happening to time but it does not happen in time. Contretemps. The time is out of joint. Theatrical speech, Hamlet's speech before the theater of the world, of history, and of politics. The age is off its hinges. Everything, beginning with time, seems out of kilter, unjust, dis-adjusted. The world is going very badly, it wears as it grows, as the Painter also says at the beginning of Timon of Athens (which is Marx's play, is it not). For, this time, it is a painter's speech, as if he were speaking of a spectacle or before a tableau: "How goes the world?-It wears, sir, as it grows.
Some Statements and Truisms about Neologisms, Newisms, Postisms, Parasitisms, and other small Seismisms, The States of Theory, ed. David Carroll, New York: Columbia University Press, 1989.
Derrida Jacques, Elisabeth Weber (1995), Points...: Interviews, 1974-1994. p. 115
“Surviving - that is the other name of a mourning whose possibility is never to be awaited.”
Origine: The Politics of Friendship
il n'y a pas de hors-texte
"This question is therefore not only of Rousseau's writing but also of our reading. ...the writer writes <i>in</i> a language and <i>in</i> a logic whose proper system, laws, and life his discourse by definition cannot dominate absolutely. ...reading... cannot legitimately transgress the text toward something other than it... . <i>There is nothing outside of the text </i>[there is no outside-text; <i>il n'y a pas de hors-texte</i>]."
Specters of Marx (1993), 1960s
"Structure, Sign, and Play in the Discourse of the Human Sciences," Writing and Difference, tr. w/ intro & notes by Alan Bass. The University of Chicago Press. Chicago, 1978. p. 285