„Se Dio è, l'uomo è schiavo; ora, l'uomo può e deve essere libero: dunque Dio non esiste.“
da Dio e lo Stato, traduzione di Paolina Bissolati, Libreria internazionale di avanguardia, 1949
Dio e lo Stato
Data di nascita: 18. Maggio 1814
Data di morte: 19. Giugno 1876
Altri nomi: Michail Alexandrowitsch Bakunin, Mijaíl Bakunin, Michail Aleksandrovič Bakunin, Michail Alexandrovič Bakunin, Mijaíl Alexándróvich Bakunin
Michail Aleksandrovič Bakunin è stato un rivoluzionario, filosofo e anarchico russo, considerato uno dei fondatori dell'anarchismo moderno, assieme a Pierre-Joseph Proudhon ed Errico Malatesta. Fu autore di molti scritti, tra i quali Stato e anarchia e L'impero knouto-germanico.
„Se Dio è, l'uomo è schiavo; ora, l'uomo può e deve essere libero: dunque Dio non esiste.“
da Dio e lo Stato, traduzione di Paolina Bissolati, Libreria internazionale di avanguardia, 1949
Dio e lo Stato
Origine: Da Vita di un rivoluzionario.
Origine: Da La libertà degli uguali, a cura di G. N. Berti, Elèuthera editrice.
1866
Origine: Da Considerazioni filosofiche sul fantasma divino, il mondo reale e l'uomo, traduzione di Edy Zarro, La Baronata, Lugano 2000.
„La passione per la distruzione è anche una passione creativa.“
— Michail Bakunin, libro Stato e anarchia
libro Stato e anarchia
edito da LiberLiber)
„Dio appare, l'uomo si annienta; e più la Divinità si fa grande, più l'umanità diventa miserabile.“
da Dio e lo stato, traduzione di Giuseppe Rose, RL, Pistoia 1974
Dio e lo Stato
Origine: Citato in Diego Fusaro, Michail Bakunin: vita e pensiero, cronologia della vita http://www.filosofico.net/bakunin.htm.
edito da LiberLiber)
Origine: Da Opere complete, vol. 1, Catania, 1976; citato in Gino Ditadi, I filosofi e gli animali, vol. 1, Isonomia editrice, Este, 1994, p. 212. ISBN 88-85944-12-4
Origine: Citata in Henri Arvon, Bakunin: la vita, il pensiero, i testi esemplari.
citato in Diego Fusaro, Michail Bakunin: vita e pensiero, cronologia della vita
1872
Origine: Citato in Errico Malatesta, L’Anarchia.
— Mikhail Bakunin, libro Federalism, Socialism, and Anti-Theologism
"Federalism, Socialism, Anti-Theologism" http://www.marxists.org/reference/archive/bakunin/works/various/reasons-of-state.htm (Fédéralisme, socialisme et antithéologisme), presented originally as a Reasoned Proposal to the Central Committee of the League for Peace and Freedom, at the League's first congress held in Geneva (September 1867)
"Reasoned Proposal to the Central Committee of the League for Peace and Freedom" also known as "Federalism, Socialism, Anti-Theologism" (September 1867)
Contesto: Unity is the great goal toward which humanity moves irresistibly. But it becomes fatal, destructive of the intelligence, the dignity, the well-being of individuals and peoples whenever it is formed without regard to liberty, either by violent means or under the authority of any theological, metaphysical, political, or even economic idea. That patriotism which tends toward unity without regard to liberty is an evil patriotism, always disastrous to the popular and real interests of the country it claims to exalt and serve. Often, without wishing to be so, it is a friend of reaction – an enemy of the revolution, i. e., the emancipation of nations and men.
„Every state, like every theology, assumes man to be fundamentally bad and wicked.“
As quoted in Michael Bakunin (1937), E.H. Carr, p. 453
As quoted in Michael Bakunin (1937) by E.H. Carr, p. 356<!-- New York: NY, Vintage Books -->
Contesto: I hate Communism because it is the negation of liberty and because humanity is for me unthinkable without liberty. I am not a Communist, because Communism concentrates and swallows up in itself for the benefit of the State all the forces of society, because it inevitably leads to the concentration of property in the hands of the State, whereas I want the abolition of the State, the final eradication of the principle of authority and the patronage proper to the State, which under the pretext of moralizing and civilizing men has hitherto only enslaved, persecuted, exploited and corrupted them. I want to see society and collective or social property organized from below upwards, by way of free association, not from above downwards, by means of any kind of authority whatsoever.