Frasi di John Constable

John Constable è stato un pittore inglese, legato al Romanticismo.

Nacque nel Suffolk, conosciuto principalmente per i suoi paesaggi di Dedham Vale, area posta nei dintorni del suo luogo natio — attualmente conosciuta come "Constable Country" — pervasi di un'intensa passione. "Dipingerei meglio i miei luoghi", scrisse al suo amico John Fisher nel 1821, "pittura non è altra parola che sentimento [feeling]".

Le sue opere più famose comprendono Dedham Vale del 1802 e Il carro da fieno del 1821. Sebbene i suoi dipinti siano adesso tra i più popolari e quotati dell'arte britannica, non ebbe mai grande successo economico e non divenne membro dell'establishment fino a che non fu eletto alla Royal Academy all'età di 52 anni. Vendette più dipinti in Francia che nella sua nativa Inghilterra.

✵ 11. Giugno 1776 – 31. Marzo 1837
John Constable photo
John Constable: 72   frasi 5   Mi piace

John Constable frasi celebri

“Dovrei rispettare me stesso per i miei amici, e i miei bambini. È tempo, a 56 anni, di iniziare, come minimo, a conoscere se stessi, — ed io faccio conoscere ciò che non sono, e il tuo rispetto mi ha ridestato almeno a credere nella possibilità che potrei fare ancora qualche impressione con la mia "luce" — le mie "rugiade" — le mie "brezze"”

i miei fiori e le freschezze, — nessuna di queste qualità è stata ancora perfezionata sulle tele di nessun pittore al mondo.
Origine: Lettera a C.R. Leslie (marzo 1833), The Letters of John Constable, R.A. to C. R. Leslie, R.A. 1826-1837 (Constable & Co., 1931), p. 104.

“Non mi considero al lavoro senza prima trovarmi davanti a una tela di sei piedi.”

Origine: Lettera al Rev. John Fisher (23 ottobre 1821) di John Constable's Correspondence, ed. R.B. Beckett, (Ipswich, Suffolk Records Society, 1962-1970), part 6, pp. 76-78.

“La pittura è una scienza e andrebbe perseguita come un'indagine secondo le leggi della natura. Perché, dunque, non potrebbe un paesaggio essere considerato come una branca della filosofia della natura, i cui dipinti non sono altro che esperimenti?”

Origine: "The History of Landscape Painting," quarta lettura, Royal Institution (1836-06-16), di John Constable's Discourses, ed. R.B. Beckett, (Ipswich, Suffolk Records Society, 1970), p. 69.

Frasi sulla pittura di John Constable

“Uno schizzo (di una pittura) servirà solo ad esprimere uno stato mentale e non a bere sempre più — in uno schizzo non c'è nient'altro che uno stato mentale — di come si era in quel tempo.”

Origine: Lettera al Rev. John Fisher (02 novembre 1823), di John Constable's Correspondence, ed. R.B. Beckett, (Ipswich, Suffolk Records Society, 1962-1970), part 6, pp. 142-143.

John Constable Frasi e Citazioni

“Le mie tele mi calmano facendomi dimenticare le scene di inquietudine e follia — e peggio — la scena che mi circonda. Ogni sprazzo di sole è per me alla fine nell'arte appassito. Perciò ci si può chiedere perché dipingo sempre tempeste. "Tempesta sopra tempesta sovrasta"”

ancora l'"oscurità" è maestosa.
Origine: Lettera a C.R. Leslie (1834), John Constable's Correspondence, ed. R.B. Beckett, (Ipswich, Suffolk Records Society, 1962-1970), vol. 3, p. 122; anche citata da Hugh Honour, Romanticism (Westview Press, 1979, ISBN 0-064-30089-7), ch. 3, p. 91.

“Il mondo è vasto; non ci sono due giorni uguali, neanche due ore; nemmeno ci furono mai due foglie di albero simili fin dal tempo dalla creazione del mondo.”

Origine: C. R. Leslie, Memoirs of the Life of John Constable, Composed Chiefly of His Letters (1843) (Phaidon, London, 1951) p. 273.

John Constable: Frasi in inglese

“The world is wide; no two days are alike, nor even two hours; neither were there ever two leaves of a tree alike since the creation of the world.”

Quoted in C.R. Leslie, Memoirs of the Life of John Constable, Composed Chiefly of His Letters (1843) (Phaidon, London, 1951) p. 273
posthumous, undated

“There is nothing ugly; I never saw an ugly thing in my life: for let the form of an object be what it may, — light, shade, and perspective will always make it beautiful.”

Quoted in C.R. Leslie, Memoirs of the Life of John Constable, Composed Chiefly of His Letters (1843), (Phaidon, London, 1951), p. 280
Reply "to a lady who, looking at an engraving of a house, called it an ugly thing"
posthumous, undated

“This appearance of the Evening was… just after a very heavy rain — more rain in the night and very — [? light] wind which continued all the — day following while making – this sketch observed the Moon easing – very beautifully… [in the] due East over the — heavy clouds from which the late showers – had fallen.”

Inscription: 12 September, 1821, written on the back of 'Hampstead Heath, Sun setting over Harrow,' his sketch in oil on paper; as quoted in Leslie Parris and Ian Fleming-Williams, Constable (Tate Gallery Publications, London. 1993), p. 221
1820s

“The mysterious monument of Stonehenge, standing remote on a bare and boundless heath, as much unconnected with the events of past ages as it is with the uses of the present, carries you back beyond all historical records into the obscurity of a totally unknown period.”

quote from his exhibition-text of 1836; as quoted in: Ronald Parkinson: John Constable: The Man and His Art, V&A, London, 1998 (ISBN: 1-85177-243-X), p. 89 (taken from Wikipedia)
When Constable exhibited his watercolor 'Stonehenge' (he painted in 1835) one year later, he appended this short text to the title of his famous watercolor
1830s

“A sketch will not serve more than one state of mind & will not serve to drink at again & again — in a sketch there is nothing but the one state of mind — that which you were in at the time.”

Letter to Rev. John Fisher (3 November 1823), from John Constable's Correspondence, ed. R.B. Beckett (Ipswich, Suffolk Records Society, 1962-1970), part 6, pp. 142-143
1820s

“England, with her climate of more than vernal freshness, and in whose summer skies, and rich autumnal clouds, the observer of Nature may daily watch her endless varieties of effect.... to one brief moment caught [by the artist] from fleeting time..”

Quote from Constable's Introduction of the 1833 edition of English landscape scenery, as cited in Constable's English Landscape Scenery, Andrew Wilton, British Museum Prints and Drawings Series, 1979; as quoted in: 'A brief history of weather in European landscape art', John E. Thornes, in Weather Volume 55, Issue 10 Oct. 2000, p. 368
Constable expressed - in his Introduction to the 1833 edition of English landscape scenery - similar sentiments as contemporary landscape-painter Turner, according to Andrew Wilton
1830s

“We see nothing truly till we understand it.”

Quote from 'The History of Landscape Painting,' third lecture, Royal Institution (9 June 1836)
1830s, his lectures History of Landscape Painting (1836)

“The climax of absurdity to which the art may be carried, when led away from nature by fashion, may be best seen in the works of Boucher… His landscape, of which he was evidently fond, is pastoral; and such pastorality! the pastoral of the Opera house.”

Notes of Six Lectures on Landscape Painting (1836), C.R. Leslie, Memoirs of the Life of John Constable (1843), p. 343
1830s, his lectures History of Landscape Painting (1836)

“My observations on clouds and skies are on scraps and bits of paper, and I have never yet put them together so as to form a lecture, which I shall do.... next summer.”

1836
Quoted in Leslie Parris and Ian Fleming-Williams, Constable, (Tate Gallery Publications, London, 1993), p. 37
1830s

“My canvas soothes me into forgetfulness of the scene of turmoil and folly — and worse — of the scene around me. Every gleam of sunshine is blighted to me in the art at least. Can it therefore be wondered at that I paint continual storms? "Tempest o'er tempest roll'd"”

still the "darkness" is majestic.
Letter to C.R. Leslie (1834), John Constable's Correspondence, ed. R.B. Beckett, (Ipswich, Suffolk Records Society, 1962-1970), vol. 3, p. 122; also quoted in Hugh Honour, Romanticism (Westview Press, 1979, ISBN 0-064-30089-7, ch. 3, p. 91
1830s

“Painting is but another word for feeling.”

Quote from Constable's letter to Rev. John Fisher October 1821
1820s

Autori simili

Claude Monet photo
Claude Monet 10
pittore francese
William Blake photo
William Blake 69
poeta, incisore e pittore inglese
Vincent Van Gogh photo
Vincent Van Gogh 33
pittore olandese
John Ruskin photo
John Ruskin 14
scrittore, pittore e poeta britannico
Emily Brontë photo
Emily Brontë 36
scrittrice e poetessa inglese
Michail Jurjevič Lermontov photo
Michail Jurjevič Lermontov 40
poeta, drammaturgo e pittore russo
Eugéne Delacroix photo
Eugéne Delacroix 7
artista e pittore francese
George Gordon Byron photo
George Gordon Byron 40
poeta e politico inglese
John Henry Newman photo
John Henry Newman 57
teologo e filosofo inglese
Auguste Rodin photo
Auguste Rodin 5
scultore e pittore francese