Frasi di André Malraux

André Malraux è stato uno scrittore e politico francese.

✵ 3. Novembre 1901 – 23. Novembre 1976   •   Altri nomi André-Georges Malraux
André Malraux photo

Lavori

La condizione umana
André Malraux
André Malraux: 58   frasi 12   Mi piace

André Malraux frasi celebri

“L'arte non è una sottomissione ma una conquista.”

citato da Marco Cicala sul Il Venerdi di Repubblica, 14 marzo 2008

“Le idee son fatte per essere sviluppate!”

Origine: I conquistatori, p. 109

Frasi sull'arte di André Malraux

André Malraux Frasi e Citazioni

“No, non c'erano tanti modi di guadagnarsi la libertà! Di recente aveva riflettuto, senza avere l'ingenuità di stupirsene, sullo stato di una civiltà la quale tiene lo spirito in tal conto che chi di esso si nutre, essendone ormai sazio, si risolve pian piano a mangiare a prezzi ridotti. E allora? Non aveva certo voglia di vendere automobili, valori o discorsi, come quei suoi compagni i cui capelli impomatati esprimevano distinzione; né di costruire ponti, come quegli altri i cui capelli mal tagliati esprimevano scienza. Perché lavoravano, costoro? Per crescere nell'altrui considerazione. Lui la odiava, quella considerazione a cui ambivano. La sottomissione all'ordine dell'uomo senza figli e senza dio è la più profonda delle sottomissioni alla morte; dunque, cercare le proprie armi dove non le cercano gli altri: ciò che deve anzitutto esigere da se stesso colui che sa di essere isolato, è il coraggio. Che cosa può farsene del cadavere delle idee che dominano la condotta degli uomini allorché credono la loro esistenza utile a un qualche fine salvifico, o delle parole di quelli che vogliono sottomettere la loro vita a un modello - questi altri cadaveri? Negare alla vita qualsiasi finalità era divenuta una premessa dell'azione. Che altri confondessero pure con l'abbandono al caso questa tormentosa premeditazione dell'ignoto. Strappare le proprie immagini al mondo stagnante che le possiede… «Quel che essi chiamano l'avventura» pensava «non è una fuga, è una caccia: l'ordine del mondo non si distrugge a beneficio del caso, ma della volontà di approfittarne». […] Essere ucciso, scomparire, poco gli importava: non teneva a se stesso, e avrebbe trovato così la sua lotta, se non la sua vittoria. Ma accettare così da vivo la vanità dell'esistenza, come un cancro, vivere con quel tepore di morte nella mano… (Da dove saliva, se non da essa, quell'esigenza di cose eterne, così fortemente impregnata del suo odore di carne?). Che cos'era quel bisogno di ignoto, quella distruzione provvisoria dei rapporti fra prigioniero e padrone - che chi non la conosce chiama avventura - se non la sua difesa contro di essa? Difesa di cieco, che voleva conquistarla per farne una posta del gioco… Possedere più che se stesso, sfuggire alla vita fatta di polvere degli uomini che vedeva ogni giorno…”

La Via dei Re, Adelphi, 1992, pag. 41-42
La Via dei Re

André Malraux: Frasi in inglese

“What is man? A miserable little pile of secrets.”

André Malraux libro Antimémoires

Antimémoires, preface (1967)
This preface paraphrases a line of dialogue from his own earlier work: "A man is what he hides: a miserable little pile of secrets."
Originale: (fr) L'homme est ce qu'il cache : un misérable petit tas de secrets.

“Once the masterpiece has emerged, the lesser works surrounding it fall into place; and it then gives the impression of having been led up to and foreseeable, though actually it is inconceivable — or, rather, it can only be conceived of once it is there for us to see it.”

Part III, Chapter VI
Les voix du silence [Voices of Silence] (1951)
Contesto: Once the masterpiece has emerged, the lesser works surrounding it fall into place; and it then gives the impression of having been led up to and foreseeable, though actually it is inconceivable — or, rather, it can only be conceived of once it is there for us to see it. It is not a scene that has come alive, but a latent potentiality that has materialized. Suppose that one of the world's masterpieces were to disappear, leaving no trace behind it, not even a reproduction; even the completest knowledge of its maker's other works would not enable the next generation to visualize it. All the rest of Leonardo's oeuvre would not enable us to visualize the Mona Lisa; all Rembrandt's, the Three Crosses or The Prodigal Son; all Vermeer's, The Love Letter; all Titian's, the Venice Pietà; all medieval sculpture, the Chartres Kings or the Naumburg Uta. What would another picture by the Master of Villeneuve look like? How could even the most careful study of The Embarkation for Cythera, or indeed that of all Watteau's other works conjure up L'Enseigne de Gersaint, had it disappeared?

“Mutilation is the scar left by the struggle with Time, and a reminder of it — Time which is as much a part of ancient works of art as the material they are made of, and thrusts up through the fissures, from a dark underworld, where all is at once chaos and determinism.”

Part IV, Chapter VII
Les voix du silence [Voices of Silence] (1951)
Contesto: Our characteristic response to the mutilated statue, the bronze dug up from the earth, is revealing. It is not that we prefer time-worn bas-reliefs, or rusted statuettes as such, nor is it the vestiges of death that grip us in them, but those of life. Mutilation is the scar left by the struggle with Time, and a reminder of it — Time which is as much a part of ancient works of art as the material they are made of, and thrusts up through the fissures, from a dark underworld, where all is at once chaos and determinism.

“It was not man, the individual, nor even the Supreme Being, that Robespierre set up against Christ; it was that Leviathan, the Nation.”

Part IV, Chapter I
Les voix du silence [Voices of Silence] (1951)
Contesto: An individualism which has got beyond the stage of hedonism tends to yield to the lure of the grandiose. It was not man, the individual, nor even the Supreme Being, that Robespierre set up against Christ; it was that Leviathan, the Nation.

“Neither revolution nor war consists in doing what one pleases.”

Part 2, Section 2, Chapter 12
L'espoir [Man's Hope] (1938)
Contesto: There are not fifty ways of fighting, there is only one, and that is to win. Neither revolution nor war consists in doing what one pleases.

“The great Christian art did not die because all possible forms had been used up; it died because faith was being transformed into piety.”

André Malraux, Les voix du silence [Voices of Silence] (1951) Part IV, Chapter VI
Les voix du silence [Voices of Silence] (1951)
Contesto: The great Christian art did not die because all possible forms had been used up; it died because faith was being transformed into piety. Now, the same conquest of the outside world that brought in our modern individualism, so different from that of the Renaissance, is by way of relativizing the individual. It is plain to see that man's faculty of transformation, which began by a remaking of the natural world, has ended by calling man himself into question.

“The attempt to force human beings to despise themselves… is what I call hell.”

Section 2
La condition humaine [Man's Fate] (1933)

“Chanel, General De Gaulle and Picasso are the three most important figures of our time.”

As quoted in Paris, Paris : Journey Into the City of Light‎ (2005) by David Downie, p. 87

“Art is a revolt against fate.”

Part IV, Chapter VII
Les voix du silence [Voices of Silence] (1951)

“Freedom is not an exchange — it is freedom.”

La liberté n'est pas un échange, c'est la liberté.
La condition humaine [Man's Fate] (1933)

“If a man is not ready to risk his life, where is his dignity?”

La condition humaine [Man's Fate] (1933)

“One can like that the meaning of the word "art" is to try to make men aware of the greatness that they ignore in them.”

André Malraux, Préface du Temps du mépris (1935), Malraux citations sur www. fondationandremalraux. org http://fondationandremalraux.org/index.php/citations/

Autori simili

Patrick Modiano photo
Patrick Modiano 9
scrittore francese
Romain Gary photo
Romain Gary 103
scrittore francese
Romain Rolland photo
Romain Rolland 7
scrittore e drammaturgo francese
Michel Quoist photo
Michel Quoist 22
presbitero e scrittore francese
Henry De Montherlant photo
Henry De Montherlant 197
scrittore e drammaturgo francese
Marcel Achard photo
Marcel Achard 2
scrittore e drammaturgo francese
Paul Valéry photo
Paul Valéry 150
scrittore, poeta e aforista francese
Tristan Bernard photo
Tristan Bernard 2
scrittore, commediografo e giornalista francese
François Mauriac photo
François Mauriac 16
scrittore e giornalista francese
Louis-ferdinand Céline photo
Louis-ferdinand Céline 151
scrittore, saggista e medico francese